Lebensmittelsicherheit/Food safety - Nur sicher ist sicher/ Just to make sure

FT_03_2015

Fotos: Devro Lebensmittelsicherheit Food Safety Nur sicher ist sicher Der Großteil der Verbraucher konsumiert nicht mehr unkritisch, sondern verlangt nach einem sicheren Lebensmittel sowie nach Informationen, woher Produkte und Zutaten stammen. 44 3/2015 The food scandas of recent years have shaken the consumers’ confidence and have prompted them to critically assess food origin and processing. This new awareness leaves its marks on companies in the food indus-try, so that transparency and particularly traceability have moved to the top of the agenda for manufacturers. The quality and taste of the product have always been critical but now the security regarding the ori-gin of the products is equally important and can severely im-pact a food manufacturer’s re-putation. A transparent supply chain is absolutely necessary. Investment in transparency A company that wants to sur-vive in the food industry must invest in transparency. This was corroborated by a study commissioned by the Food Economics Association on the consumers’ understanding of transparency in 2014. About 50 % of the participants stated that transparency is particu-larly important with regard to animal source foods. They de-mand that the information on the products is available, even if they do not draw on it. For Devro, manufacturer of colla-gen casings, this development does not come as a surprise. For the company, it has been self-evident that it invests in the safety and transparency of the production process of collagen casings. Collagen casings as a solution Several years ago, collagen casings were not well under-stood and were just seen as a possible alternative for gut casings. But now the tide is turning. Experts expect that by 2017, about 40 % of the global production of sausages will be stuffed into collagen casings. Many companies re-alise that collagen casings are the answer to a lack of safety in this element of the supply chain. An essential advan-tage that many manufactur- Just to make sure The majority of end users do not consume indiscriminately any longer but demand food safety and information on the origin of products and ingredients. Die Lebensmittelskandale der letzten Jahre haben viele Verbraucher ver-unsichert und dazu bewegt, genau-er hinzusehen, wenn es um die Herkunft und Verarbeitung der Nahrungsmittel geht. Dieses neue Bewusstsein geht auch an Unternehmen der Lebensmit-telindustrie nicht vorüber, so dass dort die Sicherheit der Produkte und Zutaten weit oben auf der Agenda steht. Qualität und Geschmack des Produkts waren von jeher ausschlaggebend, mittlerweile ist Sicherheit aber in Bezug auf die Herkunft des Produkts ebenso wichtig und kann den Ruf eines Lebensmittelherstellers er-heblich beeinflussen. Eine transparente Wertschöpfungskette ist unerlässlich. Investition in Transparenz Möchte ein Unternehmen in der Lebens-mittelindustrie dauerhaft bestehen, sind sichere Lebensmittel und Transparenz ein Muss. Dies zeigt eine Studie von 2014 im Auftrag der Lebensmittelwirtschaft e. V. zum Thema „Verbraucherverständ-nis von Transparenz“. Etwa 50 % der Be-


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